Teijin Aramid is een van de main players uit de chemische industrie en wereldwijd actief vanuit meerdere locaties. Meer dan veertig jaar geleden is door AKZO de ontwikkeling van de para-aramidevezel Twaron gestart, een super sterke en lichte vezel, die vijf keer sterker dan staal is en tot 220° Celsius brandwerend. Bovendien is deze vezel slijtvast en daarmee heel duurzaam. Eind 2000 neemt het Japanse bedrijf Teijin Limited, een expert op het gebied van kunstvezels, de Twaron activiteiten en –locaties over. Na die overname volgen vele jaren van investeringen, uitbreidingen en groei voor Teijin Aramid. Dat maakt de organisatie tot de marktleider die het nu is. Twaron is wereldwijd te vinden in veel verschillende toepassingen en markten, zoals automotive, ballistische bescherming (kogelwerende vesten en -helmen), scheepszeilen en rompen, bescherming rondom glasvezelkabels en beschermende brandwerende kleding zoals die voor de brandweer.

De uitdaging

Aangezien Teijin Aramid actief is als één van de main players in de chemische industrie, is QHSE (Quality, Health, Safety & Environment) een belangrijk aandachtspunt. De QHSE-afdeling binnen Teijin Aramid onderzoekt en bewaakt onder andere incidenten en onveilige situaties om zo de veiligheid op de werkvloer en in de fabrieken te verbeteren. Per jaar worden alleen al op de locatie in Emmen worden veel meldingen gemaakt. Alle meldingen worden in het afdelingsoverleg besproken en actiepunten worden dan toegekend aan de gebiedsverantwoordelijken. Zij zijn dan verantwoordelijk om actie te ondernemen en zo toekomstige incidenten te voorkomen.

Voorheen maakt Teijin Aramid gebruik van papieren formulieren en verschillende databases in Access en Excel waarin informatie en incidenten werden opgeslagen. Het terugzoeken van incidenten nam hierdoor veel tijd in beslag en het koste de QHSE-afdeling veel resources om al deze informatie te verwerken. Doordat elke locatie ook verschillende oplossingen gebruikte, was het maken van een overkoepelende QHSE-rapportage erg omslachtig.

Daarom ging Teijin Aramid op zoek naar een integrale oplossing die gebruikt kon worden door alle locaties. De wens vanuit de organisatie was om hiervoor één systeem te gebruiken dat toegankelijk is voor zowel de QHSE-afdeling als voor de medewerkers die de registraties moeten maken. Daarnaast was het belangrijk om verschillende rapportages te kunnen maken en met een dashboard de belangrijkste informatie direct in te kunnen zien. Teijin Aramid heeft strategisch gekozen voor het SharePoint-platform om kennis en informatie te delen en vandaar dat is besloten het nieuwe systeem in SharePoint onder te brengen.

Download de volledige case over Teijin Aramid - QHSE in SharePoint