Natuurmonumenten is een vereniging van meer dan 730.000 leden, met een gezamenlijk doel: zorgen voor de natuur in Nederland. Daarom verwerven en beheren ze natuurgebieden. Dat zijn er inmiddels 355 met een gezamenlijke oppervlakte van ruim 100.000 hectare.



De uitdaging

Het beheren van natuurgebieden vereist naast kennis van natuur ook adequate kennis van plaatselijke regelgeving en de wet. Daarnaast is het aantal partijen waarmee de organisatie te maken heeft de afgelopen jaren ook flink gegroeid: van provincies, waterschappen en gemeenten, tot aan de omwonenden van natuurgebieden. Het snel beschikbaar hebben van de juiste kennis en informatie is dan essentieel. Met het oude intranet was het lastig om de medewerker met de juiste expertise te vinden; de medewerkers zitten namelijk verspreid over de organisatie en door het gehele land. Dat is dan ook de reden dat Natuurmonumenten op zoek ging naar een intranet waarmee informatie en medewerkers snel gevonden kunnen worden. En belangrijk: dat het wiel niet opnieuw uitgevonden hoefde te worden. Zodoende kwam Natuurmonumenten dan ook terecht bij het Kennis- en Communicatie Portaal van ETTU.

De oplossing

Natuurmonumenten maakt gebruik van het Kennis- en Communicatie Portaal in SharePoint. Op het portaal kunnen de medewerkers zowel regionieuws, corporate nieuws als nieuws van de website van Natuurmonumenten vinden. Op deze manier blijven de medewerkers op de hoogte van alle informatie, ook vanuit de eigen regio van de medewerker.

Kennis en informatie wordt door de medewerkers van de verschillende afdelingen van het hoofdkantoor en de verschillende regio’s op het portaal opgeslagen. Procedures, handleidingen en aanpakken zijn op deze manier duidelijk terug te vinden op het portaal. De belangrijkste informatie en meest gestelde vragen worden bovendien in één overzicht weergegeven.

Daarnaast kunnen de medewerkers belangrijke waarnemingen uit het veld delen, wat de betrokkenheid vanuit de verschillende regio’s vergroot. Ook een heuse marktplaats (sjacherhoek) ontbreekt niet op het portaal, waarmee medewerkers onderling spullen te koop kunnen aanbieden.

Bij de implementatie van het Kennis- en Communicatie Portaal is er uitgebreid stil gestaan bij de adoptie door de gebruikers. Natuurmonumenten heeft daarom al in een vroeg stadium key users betrokken bij het project en ook getraind in de nieuwe SharePoint omgeving. Door deze bewustwording te creëren, voelen de medewerkers zich nauw betrokken bij het project en reageren ze ook erg enthousiast over de nieuwe mogelijkheden van het portaal.

Download de volledige praktijkcase Natuurmonumenten - Kennis- en Communicatieportaal hier